Tips voor als je zelf psychologische tests bij kandidaten wilt doen

door / woensdag, 15 maart 2017 / Gepubliceerd inAlgemeen, Assessment

Waar let je op en welke aspecten zijn van belang?

Het werven en selecteren van nieuwe medewerkers kost tijd, sollicitatieprocedures zijn vaak tijdrovend. Steeds meer bedrijven zetten psychologische tests in om in zo weinig mogelijk tijd, zoveel mogelijk informatie over een sollicitant boven tafel te halen.

Testuitgeverijen spelen hierop in. Waar voorheen tests alleen waren voorbehouden aan arbeidspsychologen kan dat nu ook door anderen worden gedaan. Wanneer kandidaten tegenwoordig een test invullen rolt er een volledig rapport uit.

Waar let je op als je zelf tests inzet en welke aspecten zijn van belang bij de keuze?

Kwaliteit

Tests moeten voldoen aan allerlei wetenschappelijke eisen. Kijk je naar de kwaliteit van tests dan zijn aspecten als validiteit en betrouwbaarheid essentieel. Je wilt weten of de test meet wat je wilt meten en of het een voorspellende waarde heeft. Als de test meerdere keren door een kandidaat wordt gedaan moet de uitslag iedere keer hetzelfde zijn. Je moet kunnen vertrouwen op de uitslag.

Herkenbaarheid

Veel gehoorde opmerkingen van kandidaten; “een test is toch maar een momentopname, als ik hem volgende maand maak komt er weer wat anders uit”. Of “deze uitslag zegt toch niks, dit heeft toch iedereen”? Maar ook “als ik vooraf de capaciteitentests had geoefend kwam ik vast veel hoger uit”.

Het beschikken over goede kennis en achtergrondinformatie is essentieel om dergelijke vragen te kunnen beantwoorden. Dit leer je in de trainingen die gegeven worden door testleveranciers. Het wordt meestal als voorwaarde gesteld voor het mogen werken met tests. Dat is een eenmalige investering, maar zeer belangrijk voor het kunnen beantwoorden van vragen en het wegnemen van weerstanden.

Taalgebruik

Het taalgebruik in de testrapporten is ook een aspect om goed op te letten. Het moet passen bij de doelgroep, herkenbaar zijn en veelal positief of tenminste neutraal verwoord. Dit maakt de ervaring voor de kandidaat plezieriger.

Overig

Tot slot raden we aan om bij de aanschaf te letten op:

  • Is er speciale software nodig om de tests te kunnen laten maken?
  • Is er toegang tot een helpdesk voor eventuele technische vragen en problemen?
  • Zijn er professionals bereikbaar die antwoord kunnen geven op inhoudelijke vragen over de tests?

Tests van Online Talent Manager

Online Talent Manager (OTM) onderzoekt continu hoe kort een vragenlijst kan zijn zonder dat de kwaliteit eronder te lijden heeft. Dus kwantiteit versus kwaliteit is een terugkerend punt van verbetering. Want als je in de testwereld korte vragenlijsten tegenkomt is het serieus nodig om je af te vragen of deze nog voldoende kwaliteit biedt.

Tests zijn gebaseerd op bepaalde psychologische theorieën. Zo zijn de test van Online Talent Manager allemaal gebaseerd op het model van Quinn. Wanneer een theorie, zoals het model van Quinn, de basis is voor meerdere instrumenten, gaat het sneller om deze tests eigen te maken.

Online Talent Manager onderscheidt zich daarnaast door een grote diversiteit aan normgroepen. Er zijn normgroepen op academisch, HBO, MBO en VMBO niveau.

Tijdens onze certificeringstrainingen gaan wij in op de vraag over competenties en welke testen bij welke vraag kan worden ingezet. Tevens komt interpretatie van tests dan aan de orde.

Heb je de vraag helder maar nog niet duidelijk welke test daarbij optimaal aansluit, neem dan contact met ons op; we adviseren graag op maat.

 

Share Button

Geef een reactie

TOP UA-5032495-8